top of page

אשת החודש – הדי לאמאר

שחקנית קולנוע וממציאה אמריקאית יהודיה.

הדוויג קיזלר נולדה ב-1914 באוסטריה להורים יהודים, אך אמה התנצרה וגידלה אותה כנוצרייה.

היא החלה להתפרסם כשחקנית קולנוע בתחילת שנות ה-30. ב-1933 התפרסמה כאישה הראשונה שהופיעה חשופת חזה בסרט, לאחר שהופיעה בסרט צ'כי שהיה הראשון להראות עירום נשי, וכמובן עורר סערה ציבורית.

איש עסקים אוסטרי עשיר, ראה אותה בסרט ונדלק. לאחר שנישאו הוא רכש את כל העותקים של הסרט. הוא היה בן 33, היא בת 19. למרות שורשיו היהודים, הוא היה מבכירי סוחרי הנשק באוסטריה, מקורב לגורמים במפלגה הנאצית, ובין לקוחותיו נמנו גם היטלר ומוסוליני. בעקבות זאת שהוא נהג להתעלל בה פיזית ורגשית, היא ברחה לפריז, משם ללונדון והתגרשה ממנו.

בשנת 1937 היא הגיעה להוליווד וחתמה עם אולפני MGM. שם נבחר עבורה שם הבמה "הדי לאמאר". בשנות ה- 30' וה- 40' היא הופיעה בסרטים רבים בבריטניה ובארצות הברית, הייתה כוכבת הוליוודית נערצת ונחשבה לאחת הנשים היפות ביותר שהופיעו אי פעם על המסך. היא גם הייתה אחת השחקניות הראשונות שהפיקו ומימנו סרט בעצמן. תפקידה המפורסם ביותר הוא דלילה בסרט "שמשון ודלילה" משנת 49.

אך היא הייתה הרבה יותר מכוכבת הוליוודית ואישה יפה - דוגמנית, תסריטאית, מפיקה, מוזיקאית, יזמית וממציאה. היא הייתה שותפה בפיתוח חדשני של מכשיר רדיו שמפחית במידה ניכרת סכנת שיבוש או גילוי. היא אמנם רשמה פטנט על ההמצאה ב-1942, אך רק 20 שנה מאוחר יותר הרעיון זכה להכרה שהגיעה לו, כאשר הצי האמריקני השתמש בו במהלך המשבר עם קובה. הטכניקה הזו הניחה את הבסיס לכמה מטכנולוגיות הסלולר הבולטות בעולם. השימוש האזרחי אושר רק בשנות השמונים ותוקפו של הפטנט כבר פג. ב-1997, היא זכתה סוף סוף להכרה רשמית כמדענית וקיבלה פרס על תרומתה להתפתחות עולם הסלולר.

לאמאר התחתנה 6 פעמים והיו לה 3 ילדים. את הראשון אימצה עם בעלה השני. היא נפטרה בשנת 2000 בגיל 85, בביתה בפלורידה.

ב-2019 הכריזו על קריאת אסטרואיד על שמה, אסטרואיד 32730 Lamarr, שהתגלה ב-1951.

בימים אלה מופקת סדרת טלוויזיה על דמותה, בגילומה של גל גדות.

אישה סוערת שלעגה לתדמית ההוליוודית הזוהרת. היא אמרה פעם: "כל בחורה יכולה להיות זוהרת. כל שעליה לעשות הוא לעמוד בשקט ולהיראות טיפשה."

בעיניי הדי לאמאר היא ההוכחה המושלמת שאישה יכולה להיות גם זוהרת ויפה, וגם מוכשרת וחכמה. מה דעתכן?


bottom of page