top of page

אשת החודש - גולדה

לא יכולתי שלא לחשוב עליה בתקופה הזו...


גולדה מאבוביץ' נולדה בקייב ב-1898 למשפחה מסורתית וענייה שחוותה את הפוגרום נגד היהודים, אירועי ה-7.10 ודאי היו מעלים אצלה זיכרונות לא נעימים...


משפחתה היגרה לארה"ב בשנת 1906. היא עלתה לארץ ב-1921 עם בעלה מאיר מאירסון ושם נולדו להם מנחם ושרה.


היא הפכה לראש ממשלת ישראל ב-1969, לאחר שנפטר לוי אשכול והיא התמנתה במקומו. בכך הפכה לאישה הראשונה, ולצערנו בינתיים היחידה, שהייתה בתפקיד. היא נבחרה לאחר מכן גם בבחירות לכנסת השביעית, וכשפרצה מלחמת יום כיפור ב-6.10.73, הכל הוטל על כתפיה...


לאחרונה הותרו לפרסום חומרים מסווגים מתקופת המלחמה וחשפו מידע מרתק ודרמתי, שהציג את גולדה באור אחר. גם אז היו סימנים, גם אז היו שהתריעו. מלך ירדן הגיע לארץ על מנת להיפגש איתה ולהזהיר אותה, איש הסוד של המוסד העביר מסרים, כולל שעות ספורות לפני פרוץ המלחמה, על כך שמצרים וסוריה עומדות לתקוף את ישראל.


אישה בעולם של גברים, עד כמה שהייתה חזקה, כנראה עדיין לא מספיק האמינה בעצמה. אם רק הייתה מקשיבה לאינטואיציה שלה, אם רק הייתה יותר סומכת על עצמה, במקום להקשיב לסובביה, לראשי אמ"ן, לשר הביטחון דאז משה דיין.


יחד עם זאת, בעוד אנשים קרסו סביבה, ובעודה מתמודדת בסתר עם מחלת הסרטן, היא ניהלה את המערכה בקור רוח, הצליחה לשכנע את ארה"ב לשלוח סיוע צבאי לישראל, הביאה לניצחון במלחמה, ולאחר מכן לחתימת הסכם שלום עם מצרים.


תוצאות המלחמה הביאו למחאה חזקה בציבור ולהקמת ועדת חקירה ממלכתית - 'ועדת אגרנט'.

למרות הכל, בבחירות לכנסת השמינית בדצמבר 1973 גולדה נבחרה שוב לתפקיד ראש הממשלה, אך ביוני 1974 התפטרה מכהונתה, לאור פרסום מסקנות ועדת אגרנט. זאת למרות שהועדה ניקתה אותה מאחריות ישירה למחדלים שקדמו לפרוץ המלחמה.


היא רק אמרה: "יבוא יום. יבוא יום ויפתחו את הארכיונים".


בימים אלה מוצג בבתי הקולנוע הסרט "גולדה", סרט ביוגרפי שמתמקד בהחלטות הדרמטיות והרות הגורל שאיתן נאלצה להתמודד בעיצומה של המלחמה.


לאחר מאורעות ה-7.10, הנשיא ביידן שהגיע לכאן להיפגש עם נתניהו, סיפר בנאומיו על פגישתו דאז עם גולדה בתקופת המלחמה ועל איך כאשר ראתה את הבעת פניו המודאגות, הרגיעה היא אותו ואמרה לו: "אל תדאג, יש לנו נשק סודי- אין לנו לאן ללכת".


ההיסטוריה אמנם תמיד חוזרת על עצמה, אך כנשים, אני רוצה להאמין שמשהו השתנה, שמעמדנו אחר, שהתקדמנו. לכו אחרי האינטואיציה שלכן, סמכו על עצמכן, אל תפחדו לעמוד על שלכן



bottom of page