top of page

אשת החודש – אילנה ראדה


אילנה ראדה הפכה למוכרת בנסיבות טרגיות, בפרשה שהסעירה ומסעירה עד היום את המדינה, פרשה שהפכה לתיק הפלילי המדובר ביותר בתולדות המדינה, רצח ביתה תאיר בת ה-13 בשרותי בית הספר בקצרין ב-2006.


בימים הראשונים העריכה המשטרה כי מדובר באלימות בין בני נוער, שהובילה למעשה הרצח, אך בסופו של דבר הורשע ברצח רומן זדורוב, אזרח אוקראינה שעבד כרצף בבית הספר.

אילנה הבינה מהר מאד שיש יותר מדי חלקים שלא מסתדרים בתמונה - "התחושה היא שמורחים ומרמים ומסתירים מאיתנו דברים", ויצאה למלחמה לגילוי האמת.


ב- 2007 הגישה המשפחה עתירה לבג"ץ בדרישה לפתוח מחדש את תיק חקירת הרצח בטענה שהמשטרה והפרקליטות מיהרו להגיש כתב אישום נגד זדורוב בלא שמיצו כיווני חקירה אחרים. לעתירה צורפו ראיות מזירת הרצח, שלטענת העותרים סתרו את גרסת המשטרה, אך בג"ץ דחה את העתירה.


אילנה ובעלה שמואל הגישו תביעת נזיקין אזרחית נגד בית הספר "נופי גולן" שבו נרצחה תאיר, המועצה האזורית גולן, המועצה המקומית קצרין ומשרד החינוך. טענת התביעה הייתה שהרשויות התרשלו בהגנה על חיי תאיר. בפברואר 2012 הגיעו הצדדים להסכם פשרה, ומשפחת ראדה קיבלה פיצוי של מיליון וחצי שקלים. בין החייבים בתשלום הייתה גם חברת האבטחה שהעניקה שירותי שמירה בבית הספר, והמורה לדרמה, שבמהלך שיעורו אירע הרצח.


בניגוד מוחלט מאילנה, שמואל שהיה איש צבא, האמין במערכת ולכן גם האמין שזדורוב הוא הרוצח.

הטרגדיה והצער הכבד הכריעו אותו וכאשר הוא חלה במחלת הסרטן, אילנה התמסרה לטיפול בו, אך ב-2016, יום לאחר שנערך בקצרין טקס חנוכת בית כנסת על שם תאיר ראדה, ואחרי 40 שנה ביחד, אילנה איבדה גם את בעלה.

היא נותרה עם שני בנים, אחיה הבוגרים של תאיר ז"ל.


עם הזמן החלו עוד ועוד אנשים לפקפק בהרשעתו של זדורוב, נפתחו עוד ועוד קבוצות בפייסבוק שדנו בפרשה, קראו את פסקי הדין, בחנו ראיות, בדקו עובדות. בשלב מסוים פתחה גם אילנה קבוצה ושם הציגה ראיות, פרשנויות והסברים משלה.


לאט לאט התקבצה סביבה קבוצה נאמנה של אנשים שתומכת, מלווה וחוקרת איתה.


כ-11 שנים לאחר הרצח יצא הספר "תאיר — המסע של אילנה ראדה".


לפני מספר שנים אילנה החלה לעשות הרצאות, בהן היא משתפת את סיפור חייה של תאיר ז"ל, את אירועי יום הרצח, והמסע הארוך שלה לגילוי האמת.


באוקטובר 2021 החל משפטו החוזר של זדורוב, ובחודש שעבר הוא זוכה.

ביוצאה מבית המשפט אמרה אילנה: "סוף סוף רואים שהפרקליטות זה גוף עברייני במדינת ישראל". "16 שנה של שקרים. 16 שנה של טיוח, 16 שנה שלמעשה פרקליטות מדינת ישראל רצחה את הבת שלי. רק שתדעו. והמלחמה רק מתחילה".




bottom of page